11 Haziran 2020 Perşembe

Franz Kafka / Milenaya mektuplar



✔ "...gelecek cevabınızı titreyerek beklerken, boşuna soruyorum kendime, sanki bir hafta boyunca gece gündüz bir taşa çivi çakmakla görevlendirilmiş gibiyim, ama işçi de benim Milena, çivi de."

   Ah, Kafka, bu necə sentimentallıq, romantiklik və bu necə yalnızlıq, ürkəklik...

   Adından məlum olduğu kimi, Kafkanın sevdiyi qadına - Milenaya məktublarından ibarətdir əsər. "Babaya məktub"dan daha çox duyğu, həyəcan, sevgi dolu.

   Kafkanın incə ruhunu bu məktublarla sevir oxucu, bir o qədər də tənhalığına  acıyır. 

   Zənnimcə, bəlkə də ən çox "qorxmaq" kəliməsini istifadə edir Kafka... Bu qorxaqlıq qınanası kimi deyil ancaq... Uşaqlığına, həyatına və yaşadığı dövrə yaxşı nəzər salsaq. 

   Kafka da öz dünyasında yaşayan, özgələrinin dünyasına qərib olanlardandır. Kafka da həyat adlı yükün altında əzilən, sevinci, məsudluğu sevgi adlı dünyaüstü məfhumlarda, yaradıcılıqda arayanlardandır... 

   Odur ki, Kafka da uduzanlardan, əsla xoşbəxt ola bilməyənlərdəndir.

   Narın, incə duyğularla hörülmüş söz səltənəti kimidir "Milenaya məktublar". Oxuduğunuzda sizi o səltənətin ən uc-bucaq hissələrinə səyahət etdirəcək, hisslərinizin buz tutmuş yerlərini oyadacaq bir kitab arzusundasınızsa oxuyun.

Seçdiklərim:


✔ "Bu başıboş dünyada (insanın kapılıp gittiği ve kendini kurtaramadığı) mümkünse benden vazgeçme, seni bir kez, şu anda ya da belki her an hayal kırıklığına uğratsam da. Aslında bir rica değil bu, hem de sana yönelik bir rica hiç değil, ama nereye yönelik olduğunu bilmiyorum. Bu sadece sıkışmış bir göğsün, sıkışmış bir nefesidir."


✔ "Yorgun falan değil de huzursuzsun, bu kapanlarla dolu dünyada adım atmaya bile korkuyorsun, bu yüzden iki ayağın da hep havada, yorgun değilsin, sadece o korkunç huzursuzluğun arkasından gelecek ve kendini aptalca bir dalıp gitme gibi hissettirecek o yılgınlıktan korkuyorsun."

✔ "Kendi şeytanlarınca eziyet edilen insan intikamını farkında olmadan en yakınından alır."

✔ "Seni bir daha göremeyecek de olsam, bana aitsin sen."

✔ "Biliyor musun Milena, ona giderken, aşağı doğru koca bir addım attın, ama bana gelirken dibe vurmuş olacaksın."

✔ "İnsan aslında neye sahip olduğundan bile haberi olmayan bir kapitalistdir."

✔ "...benimle ilgili için gayet rahat olsun, ben son gün de ilk günkü gibi beklerim."

✔ "Uyumamak, sormak demek ne de olsa, çünkü insan cevapları bilse uyurdu."

✔ "Ve seni seviyorum budala, tıpkı denizin, dibindeki minik çakıltaşını sevdiği gibi, ben de aynı öyle kaplıyorum seni sevgimle."

✔ "Kirliyim ben Milena, çok kirliyim, o yüzden temizlik konusunda böyle yaygara koparıyorum."

✔ "Evet, elbette, bana yazma, eğer senin için bir "görev" gibiyse bu, yazmak "istersen" bile asla yazma, yazman "gerekse" bile asla yazma, ama o zaman ne kalır geriye? Bundan fazla ne varsa o kalır."

✔ "Her şey abartı, yalnızca özlem gerçek, onu abartamaz insan. Ama özlemin gerçekliği bile kendi gerçekliği değildir; daha çok geri kalan her şeyin yalan olduğunun ifadesidir."

✔ "Ben en sessiz sessizliğe aidim, doğrusu bu benim için".

8 yorum:

  1. Bu kitabı bir defa okudum tekrar okuma niyetindeyim. Çok güzeldi. Eline sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tekrar oxumaq isteyeremmi, emin deyilem.😊 Amma oxunacaq kitablardandır mence de. Siz sağ olun ziyaret edib yorum yazdığınıza göre.❤

      Sil
  2. Yıllar önce okuduğum bir kitaptı gerçekten bir sürü yeri not aldığımı hatırlıyorum. Sadece biraz fazla abartıldığını düşünmüştüm :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eyni şeyi düşündürmüşdü mene ilk oxuduğumda. Amma ailesi, xüsusen atası ile münasibetine baxınca uşaqlığında ac qaldığı sevgini yetkinliyinde başqasından böyük herislikle gözlemesi açıqlana bilecek bir psixoloji neticedir.

      Sil
  3. Kafka sevdiğim yazarlardan birisi.
    Milena'ya Mektuplar kitabını çok okumak istiyorum. Alıntılarına da bayıldımm. *-*

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hedsiz sentimentallığı bir az itici gelse de mene heyatına ve dövrüne göre anlamağa çalışıram Kafkanı. "Babaya mektup"a nezeren "Milenaya mektuplar" daha xoş çatdı mene. Teşekkürler.❤

      Sil
  4. Milenaya məktublar kitabını bir dəfə götürdüm oxumaq üçün. Baxmayaraq ki, məktub tipdə yazılan əsərləri çox sevirəm, amma bunu oxuya bilmədim. Elə iki səhifədən kənara qoydum. Bilmirəm, bəlkə sosial şəbəkələrdə sitat kimi paylaşılmasındanmı, yoxsa sevginin iftrat dərəcədə olmasındanmı mənə süni gəldi :) yəqin ki, çətin nə vaxtsa bir də oxumaq üçün əlimə alım. Amma dünyanın işini bilmək olmur, bəlkə də 50-60 yaşımda yenidən müraciət edə bilərəm :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevginin ifrat derecede tesvirinde çox haqlısınız. Men de eyni duyğuları keçirdim. Amma bu aralar psixologiya ile yaxından maraqlandığım üçün Kafkanın yaşadıqları ile bu sentimentalizminin, abartılı bağlılığının elaqelerini anlaya bilmek daha asan oldu. Kitablara sonradan şans vermek mütleq lazımdır mence. Sonradan heqiqeten de bambaşqa şeyler ala bilirsen çünki.❤

      Sil